Hvordan små, nystartede bedrifter kan få nye kunder

4 ting du bør gjøre og 3 ting du bør unngå når du er en liten og nystartet bedrift på jakt etter nye kunder.

1. Få det til å se innbydende ut

Det er overraskende hvor mange som glemmer denne delen. Uansett om du driver café, butikk eller tannlegekontor, så er det viktig at folk faktisk får lyst til å gå inn.

Jeg kan ikke vite hva det betyr for deg, men hva med et malingstrøk, en pen markise, noen planter, fakler, ballonger, eller lyspærer i girlandere?

Ha pene og vennlige skilt som gjør det tydelig hva folk kan forvente hvis de kommer inn. Tenk nøye på hva folk ser i vinduene, og lys opp vindusutstillingen fra innsiden, slik at den synes selv midt på en sommerdag når dagslyset er skarpt.

Noen endringer krever kanskje tillatelse fra gårdeier (for eksempel å male om fasaden eller montere skilt) eller fra myndighetene (for eksempel å etablere uteservering eller gjøre noe som kan sperre trafikken), men det meste krever bare litt innsats og en sans for hva som ser pent ut. 

Hvis du er nyåpnet, bør det være noe helt spesielt i den første perioden, men det må alltid se innbydende ut.

2. Lag et enkelt nettsted

Et nettsted er spesielt viktig hvis du ikke har et butikklokale, men det er lurt uansett.

Men… ! Det er veldig viktig å holde det enkelt i begynnelsen.

Et nettsted er veldig lett å se, og lett å kontrollere, og man kan fort bli lurt til å føle at all tid brukt på å jobbe på nettstedet er tid som er godt brukt. Det er det ikke alltid. Det er fort gjort å bruke unødvendig mye tid og penger på nettstedet sitt.

Så hvordan holder du det enkelt, og hva bør det første nettstedet inneholde? Jeg har en gratis guide du kan laste ned for å komme i gang uten å kaste bort tid og penger.

3. Ta en telefon til lokalavisen(e)

Lokalavisene eksisterer for å fortelle innbyggerne om nyheter i lokalmiljøet. Nye butikker, restauranter og tjenestetilbud er nøyaktig slike nyheter som folk gjerne vil vite om. Så de blir bare glade for et tips. 

Når du blir intervjuet, vær tydelig på hvem du kan hjelpe, og hva du kan hjelpe med, slik at leserne kan kjenne seg igjen. Hvis ikke du er tydelig, har publikum lett for å tro at du ikke kan hjelpe nettopp dem.

4. Annonsere – det behøver ikke være dyrt

Mange små og nystartede bedrifter brenner seg på å kjøpe feil reklame. God reklame er livsviktig, men mange av annonse-tilbudene egner seg best for etablerte selskaper med større budsjetter og mer erfaring – bedrifter som har råd til å bruke reklamebyrå, og som kan bruke både fem- og sekssifrede beløper på å eksperimentere med noe nytt. Det går ikke for en nystartet familiebedrift der annonsebudsjettet kommer rett ut av sparepengene. 

Men gjort riktig finnes det mange typer annonsering som ikke behøver å koste så mye, men som tvert i mot skaper akkurat den oppmerksomheten du trenger for å tiltrekker deg kunder.

I 2023 finnes det mange måter å annonsere, og nå ut til tusenvis av mennesker for mindre enn du bruker på bensin og telefon i måneden.

Hvilken form for reklame og annonsering som passer best vil variere fra bedrift til bedrift, men hvis du ønsker deg hjelp til å finne ut hvordan akkurat du bør annonsere, ta kontakt.

3 ting du ikke må gjøre

1. Ikke gjør alt som faller deg inn

Du har sikkert mange andre idéer enn dem jeg listet opp over. Og mange av dem er sikkert veldig gode. Men vær obs! En av de vanligste feilene folk gjør, er å forsøke å gjøre for mye. 

De har for mange idéer, men for lite tålmodighet og disiplin til å gjennomføre skikkelig. Dermed bruker de tid, penger og energi etter innfallsmetoden, og sliter seg ut på å gjøre altfor mye, altfor dårlig. Resultatet er at de gir opp før de ser noen effekt.

2. Ikke sett ned prisen uten en plan

Når du ikke lenger vet hva du skal gjøre, er det fristende å simpelthen sette ned prisene. Kanskje folk vi kjøpe hvis det bare er billigere? Det må du ikke gjøre.

Det hjelper lite å ha mange kunder hvis du taper litt penger og selvsikkerhet på hver av dem. Så hvis ikke du har stordriftsfordelene til Kiwi, Nille og IKEA, og dermed har råd til å kutte priser nådeløst, er du nødt til å ta betalt full pris, og heller gi folk bedre grunner til å handle hos deg enn at det er billig. Gi heller litt ekstra service når du har tid til det. 

Det finnes tider da det kan gi mening å ha salg eller gi rabatt, men det må aldri bli den viktigste strategien din for å få solgt noe. 

Ikke vær redd, folk betaler gjerne hvis de synes det er annerledes nok på riktig måte.

3. Ikke kopier de store

Det er fristende, som gründer og utfordrer, å se på hva de store selskapene gjøre. De har tross alt allerede fått det til. 

Det er lett å tenke at «Hvis de har store, dyre annonsekampanjer i avisen, bør vi ha store, dyre annonsekampanjer i avisen.»

… eller «Hvis lokketilbud og store rabatter fungerer for dem, så vil lokketilbud og rabatter sikkert fungere for oss.»

… eller «Alle gjør så mye ut av Black Friday. Det må vel være en god idé.» (Hint: Det er ikke en god idé.)

Det er vanskelig å se fra utsiden, men markedsføring med store budsjetter fungerer veldig annerledes enn markedsføring for små bedrifter med tilsvarende budsjetter. Lønnsomheten endrer seg dramatisk når man skalerer opp. Så du kan ikke vinne over dem ved å kopiere dem.

Men den viktigste regelen i markedsføring er at man må være annerledes (på en måte folk setter pris på), ellers er det bare tilfeldig om folk velger deg. 

Annerledesheten din er styrken din, så ikke være redd for å gjøre ting annerledes. 

Ønsker du deg mer hjelp?


Chris K. N.

Chris K. N. har mer enn 20 års erfaring fra Norge og New York med å hjelpe både små og store bedrifter med markedsføring og forretningsutvikling, og har vært med å starte flere selskaper på egen hånd.

http://chriskn.no
Forrige
Forrige

5 gode grunner til å ignorere Black Friday

Neste
Neste

Målgruppen din er antagelig for bred