Standardvilkår
Vi prøver å være fleksible og imøtekommende, men når ikke annet er avtalt skriftlig, legger vi følgende vilkår til grunn.
Tilbud og kostnadsoverslag
Tilbud og kostnadsoverslag er veiledende, ikke bindende. Forespeilede priser og tilgjengelighet er normalt gyldige i 30 dager fra dato da de er sendt.
Dersom det blir klart at kostnadene er i ferd med å overskride overslaget, vil vi gjøre vårt beste for å oss for å informere om dette før kostnadene påløper.
Alle priser er eks. mva med mindre annet er oppgitt.
Fakturering og betaling
Vi vil forhåndsfakturere løpende avtaler, for eksempel for regelmessig rådgivning, drift og vedlikehold til forhåndsavtalt pris.
Normalt vil vi be om forhåndsbetaling før vi gjør nødvendige innkjøp, og ikke gjennomføre innkjøpet før vi har mottatt slik betaling.
For prosjektarbeid vil vi normalt fakturere per fase i arbeidet, for eksempel etter planlegging, skisser, og ferdigstilling, eller a konto underveis i prosjektet. Restbeløp avregnes etter overlevering av arbeid.
Innkjøp som ikke er spesifisert i et tilbud eller estimat kommer i tillegg og faktureres separat. Vi vil gjøre vårt beste for å informere om vesentlige kostnader før de påløper, og inkludere alle slike kostnader i estimater.
Vi har 10 dagers forfall på alle fakturaer, om ikke annet er avtalt skriftlig. Etter forfall kan det påløpe purregebyr og eventuelt andre kostnader til innkreving.
Betaling gjøres til kontonummer på faktura (pr dags dato 3606.18.66943), eller via godkjent betalingsløsning. Husk å oppgi fakturanummer ved betaling.
Rettigheter til bruk av arbeid overføres formelt først når oppdraget er betalt i sin helhet.
Oppsigelse
For løpende avtaler, og der ikke annet er avtalt, har begge parter én kalendermåneds skriftlig oppsigelse.
Ved vesentlig mislighold av avtale, derunder arbeid som ikke er utført eller fakturaer som ikke er betalt, skal den misligholdende parten først få rimelig anledning til å rette opp i forholdet. Arbeid kan settes på pause før misligholdet er rettet. Dersom misligholdet ikke er rettet innen rimelig tid, kan partene avslutte samarbeidet umiddelbart.
Konfidensialitet
Informasjon vi blir kjent med i forbindelse med arbeidet vårt, som ikke allerede er offentlig, skal behandles konfidensielt.
Informasjon vi deler med våre kunder – inkludert e-bøker, kursinnhold og andre deler av den betalte rådgivningstjenesten vi yter – skal også behandles konfidensielt.
Rådgivningsmøter på nett kan bli tatt opp på video om ikke annet er avtalt. Slike oppta er ment som referanse for begge parter, og kan ikke deles utenfor partenes organisasjoner uten begge parters samtykke. Unntak fra regelen om slik deling gjelder i tvistesaker, eller når autoriteter med relevant myndighet krever det. Da kan informasjon og opptak deles med relevante tredjeparter, for eksempel (men ikke nødvendigvis begrenset til) konfliktmeglere, partenes advokater, politi, påtalemyndighet, eller forliksrådet.